Woo + Omgevingswet = Open Omgevingswet!

Geschreven door Hans Pluimers

Woo + Omgevingswet = Open Omgevingswet!

Slim informeren van burgers en belanghebbenden bij de uitvoering van uw VTH-taken. 


Bij het uitvoeren van uw wettelijke (VTH) taken op grond van de Omgevingswet ontstaat veel informatie die ook openbaar toegankelijk moet zijn. Met Rx.Open kunt u heel makkelijk al tijdens de uitvoering van uw VTH-taken informatie actief openbaar maken conform de Wet open overheid. Vrijwel zonder extra handelingen. Wij noemen dat de Open Omgevingswet: het slim combineren van de uitvoering van de omgevingswet met de taken vanuit de Woo.

Met de komst van de Omgevingswet is er een goede aanleiding om nu al invulling te geven aan de ‘inspanningsverplichting openbaarmaking’ zoals opgenomen in de Wet open overheid. Bij de uitvoering van haar VTH-taken volgens de Omgevingswet ontvangt en produceert een overheidsorgaan veel informatie die relevant is voor burgers en bedrijven. Een deel van die informatie moet straks verplicht actief openbaar worden gemaakt. Specifiek gaat het hier over adviezen, onderzoeksrapporten en beschikkingen.

Het ‘alvast’ openbaar maken van alle documenten die onder een van de bovengenoemde informatiecategorieën valt, kan, vooruitlopend op het verplicht worden, nu al relatief eenvoudig vrijwillig worden gedaan. Wat zijn uw voordelen om daar nu al mee te beginnen:

  • Burgers en bedrijven worden beter en sneller geïnformeerd over voor hun relevante ontwikkelingen; passend bij een transpante overheid;
  • Het voorkomt vragen van burgers en bedrijven die informatie opvragen aan de balie of bij uw klantcontactcentrum. Een duidelijke besparing in tijd en geld dus!
  • Het voorkomt potentieel (juridische) procedures doordat informatie al vrijwel automatisch en daarmee tijdig wordt gepubliceerd.
  • U doet nu al ervaring op met actief openbaar maken van informatie en voorkomt dat u dat later, wanneer het echt verplicht wordt, onder tijdsdruk alsnog moet gaan organiseren. Met alle risico’s van dien.
  • Het kost vrijwel geen extra tijd. Het is niet meer dan een extra grotendeels geautomatiseerde stap in het proces van afhandeling van uw taken bij de vergunningverlening. In één moeite door heeft u de openbaarmaking ook geregeld!​​​​​​​​​​​​​​


Ons advies is dan ook: wacht niet tot de wet u dwingt, maar begin nu al met actief openbaar maken. Met alle voordelen van dien! Hieronder geven we voor een aantal informatiecategorieën aan welke voordelen er te halen zijn.
​​​​​​​

Vrijwillig actief openbaar maken van beschikkingen

Beschikkingen worden nu al, vrijwillig of verplicht, tijdens de behandeling van een verzoek om beschikking, ter inzage gelegd, op grond van de Wep (Wet elektronische publicaties).

Documenten die, in het kader van de Wep, al ter inzage zijn gelegd kunnen relatief eenvoudig  openbaar gemaakt worden. Een belangrijk voordeel van het geautomatiseerd doorzetten van documenten die ter inzage hebben gelegen richting Woo-portaal is dat het document altijd benaderd kan worden door iedereen die dat document wil raadplegen. Als een belanghebbende om die informatie vraagt volstaat het dus om een link naar die documenten(set) aan te leveren.

Voorbeelden van beschikkingen zijn:

  • Verleende of geweigerde omgevingsvergunningen
  • BOPA-vergunningen
  • Maatwerkbesluiten of besluiten waarin gelijkwaardige oplossingen worden geaccepteerd
  • Handhavingsbesluiten


Vrijwillig actief openbaar maken van adviezen en onderzoeksrapporten

Adviezen en Onderzoeksrapporten die, in opdracht van het bevoegd gezag worden opgesteld/gegeven, vallen straks onder de openbaarmakingsplicht zoals genoemd in artikel 3.3, lid 2 onder e van de Woo. Er is juridisch geen enkele reden om te wachten met het openbaar maken van die adviezen totdat de ‘openbaarmakingsverplichting’ op grond van de Woo in werking is getreden.

Voorbeelden van adviezen zijn:

  • Adviesbrandweer/veiligheidsregio inzake de brandveiligheid van een bouwwerk
  • Advies omgevingsdienst inzake de milieueffecten van het oprichten en/of uitbreiden van een bedrijf
  • Advies welstandscommissie inzake de inpasbaarheid van een nieuw bouwwerk

Voorbeelden van onderzoeksrapporten zijn:

  • Akoestisch onderzoek geluidproductie in verband met het oprichten of uitbreiden van een bedrijf
  • Bodemonderzoek in het kader van het beoordelen van een bouwplan of een eindsituatie bodemonderzoek
  • Geuronderzoek in verband met het oprichten of uitbreiden van een bedrijf


Vrijwillig actief openbaar maken van overige informatie

Overheden kunnen al gaan nadenken of ze nog meer informatie verzamelen en/of produceren die ook relevant is voor burgers en bedrijven maar die niet valt onder de spelregels voor de ‘verplichte openbaarmaking’ van informatie. Die informatie moet, voor zover wordt voldaan aan de criteria die gelden voor de ‘inspanningsplicht openbaarmaking’ op grond van artikel 3.1 van de Woo alsnog ‘vrijwillig’ openbaar gemaakt worden.

Daarbij valt te denken aan:

  • Ontvangen meldingen (bijvoorbeeld gereed melding bouwwerken, milieu meldingen, sloopmeldingen, meldingen bodemsanering);
  • Resultaten van uitgevoerd toezicht (toezicht rapporten, verzonden toezicht brieven e.d.)
  • ​​​​​​​Resultaten van handhavingstrajecten (voor zover het niet gaat om beschikkingen want die moeten al verplicht openbaar gemaakt worden).


Een groot deel van de bovengenoemde informatie kan volledig automatisch openbaar gemaakt worden omdat de ingediende en geproduceerde informatie al geanonimiseerd wordt ingediend of geanonimiseerd gegenereerd kan worden.  Het is zeker de moeite waard om na te gaan in hoeverre die informatie relevant is voor burgers en bedrijven en bijdraagt aan het ‘transparant zijn/worden’ van het betreffende overheidsorgaan.
​​​​​​​

Heeft u een vraag?
Stel hem gerust.

Hans Pluimers
[email protected]